Statut Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łysomicach
Tekst jednolity z dnia 04.04.2023
Statut Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łysomicach jest załącznikiem do Uchwały Rady Pedagogicznej z dnia 04.04.2023r.
Rozdział I - Postanowienia ogólne
§ 1.
Nazwa poradni brzmi – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łysomicach.
§ 2.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna zwana dalej „poradnią” jest placówką mieszczącą się w Łysomicach przy ulicy Warszawskiej 10.
§ 3.
Poradnia działa na podstawie:
- porozumienia pomiędzy Powiatem Toruńskim a gminą Łysomice w sprawie prowadzenia zadań z zakresu właściwości powiatu,
- uchwały Nr XXXI/198/01 Rady Gminy Łysomice z dnia 30 sierpnia 2001r. w sprawie powołania jednostki budżetowej – Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
§ 4.
Organem prowadzącym Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Łysomicach jest Urząd Gminy Łysomice.
§ 5.
Poradnia używa pieczęci podłużnej:
PORADNIA
Psychologiczno-Pedagogiczna
W ŁYSOMICACH
tel./fax (056) 678-36-09
Rozdział II - Cele i zadania
§ 6.
- Celem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łysomicach jest udzielanie dzieciom ( w wieku od urodzenia) i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
- Do zadań Poradni należy w szczególności:
- Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym: - predyspozycji i uzdolnień
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych specyficznych trudności w uczeniu się. - Wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i uczniów: - szczególnie uzdolnionych - niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, - ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - z zaburzeniami komunikacji językowej - z chorobami przewlekłymi - z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera - niesłyszących, słabosłyszących oraz niewidomych i słabowidzących.
- Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin.
- Pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
- Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży.
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom.
- Współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów.
- Wspieranie przedszkoli, szkół i placówek przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz planów działań wspierających.
- Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych.
- Prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli.
- Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny.
- Oferowanie wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym: - predyspozycji i uzdolnień
- Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
- diagnozę;
- konsultacje;
- terapię;
- psychoedukację;
- doradztwo;
- mediację;
- interwencje w środowisku ucznia;
- działalność profilaktyczną;
- działalność informacyjną.
- W uzasadnionych przypadkach psycholog, pedagog i logopeda zdalnie prowadzą konsultację, zbierają wywiady i udzielają porad. Logopeda w uzasadnionych przypadkach realizuje rozpoczętą już terapię logopedyczną zdalnie.
§ 7.
Korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnie jest dobrowolne i nieodpłatne.
§ 8.
- Poradnia wydaje opinie o:
- wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka,
- o braku potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej,
- odroczeniu rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
- zwolnieniu ucznia z nauki drugiego języka obcego,
- dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia,
- dostosowaniu warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej do indywidualnych potrzeb ucznia
- przyjęciu ucznia szkoły podstawowej do oddziału przysposabiającego do pracy,
- pierwszeństwie w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej,
- udzieleniu zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
- objęciu dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
- objęciu dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce oświatowej,
- promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego,
- przyjęciu wychowanka na zajęcia w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym,
- zindywidualizowanej ścieżce edukacyjnej.
- Opinie wydaje się na pisemny wniosek rodziców dziecka lub prawnych opiekunów dziecka po zgromadzeniu innych dokumentów, tj: opinii ze szkoły, wywiadu lub rozmowy z rodzicem itd.
- Poradnia wydaje orzeczenia:
- o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i uczniów:
- z niepełnosprawnością ruchową
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- niedostosowanych społecznie
- z autyzmem w tym Zespołem Aspergera
- niesłyszących, słabosłyszących oraz niewidomych i słabowidzących.
- o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
- o potrzebie nauczania indywidualnego
- o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych zespołowych/ indywidualnych
- o braku potrzeby kształcenia specjalnego
- o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
- o braku potrzeby indywidualnego nauczania
- o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno- wychowawczych zespołowych/ indywidualnych
- o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
- o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania
- o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych zespołowych/ indywidualnych.
-
- Skład Zespołu Orzekającego powoływany jest Zarządzeniem Dyrektora Poradni.
W skład zespołu wchodzą: - Dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba jako przewodniczący zespołu, - psycholog, pedagog, lekarz oraz inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny. - W skład zespołu na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica / prawnego opiekuna mogą wchodzić inni specjaliści z głosem doradczym, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
- Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
- Zespół wydaje orzeczenia oraz opinie o wczesnym wspomaganiu na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka zwanych dalej wnioskodawcami.
- Skład Zespołu Orzekającego powoływany jest Zarządzeniem Dyrektora Poradni.
- o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i uczniów:
§ 9.
- Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii zawiera:
- imię (imiona) i nazwisko dziecka lub ucznia;
- datę i miejsce urodzenia dziecka lub ucznia;
- numer PESEL dziecka lub ucznia, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość;
- adres zamieszkania dziecka lub ucznia;
- w przypadku dziecka lub ucznia uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub ośrodka:
- nazwę i adres przedszkola, szkoły lub ośrodka,
- oznaczenie oddziału w szkole, do którego uczeń uczęszcza,
- nazwę zawodu – w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe;
- imiona i nazwiska rodziców dziecka lub ucznia, adres ich zamieszkania oraz adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania;
- określenie przyczyny i celu, dla których jest niezbędne uzyskanie orzeczenia lub opinii;
- informację o poprzednio wydanych dla dziecka lub ucznia orzeczeniach lub opiniach – jeżeli takie zostały wydane, wraz ze wskazaniem nazwy poradni, w której działał zespół, który wydał orzeczenie lub opinię, a w przypadku opinii wydanych przez zespół opiniujący działający w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej – nazwy niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- informację o stosowanych metodach komunikowania się – w przypadku gdy dziecko lub uczeń wymaga wspomagających lub alternatywnych metod komunikacji (AAC) lub nie posługuje się językiem polskim w stopniu komunikatywnym; Dziennik Ustaw – 4 – Poz. 1743;
- adres poczty elektronicznej i numer telefonu wnioskodawcy, jeżeli takie posiada;
- podpis wnioskodawcy.
- Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii zawiera także:
- oświadczenie wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 922), w celu wydania orzeczenia lub opinii;
- oświadczenie wnioskodawcy o wyrażeniu zgody albo niewyrażeniu zgody, o której mowa w § 4 ust. 4 pkt 1; Rozporządzenia Ministra edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
- wniosek, o którym mowa w § 4 ust. 4 pkt 2, lub oświadczenie wnioskodawcy o wyrażeniu zgody albo niewyrażeniu zgody, o której mowa w § 4 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
- oświadczenie wnioskodawcy, że jest on rodzicem sprawującym władzę rodzicielską nad dzieckiem lub uczniem, prawnym opiekunem dziecka lub ucznia lub osobą (podmiotem) sprawującym pieczę zastępczą nad dzieckiem lub uczniem – jeżeli dotyczy;
- oświadczenie wnioskodawcy o wyrażeniu zgody albo niewyrażeniu zgody na doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich.
- Jeżeli do wydania orzeczenia albo opinii jest niezbędna informacja o stanie zdrowia dziecka, wnioskodawca dołącza do wniosku lekarskie zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka.
- Jeżeli wniosek dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, wnioskodawca dołącza do wniosku zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, w którym lekarz określa: 5.1. okres nie krótszy jednak niż 30 dni w którym stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły; 5.2. rozpoznanie choroby lub innego problemu zdrowotnego wraz z oznaczeniem alfanumerycznym, zgodnym z aktualnie obowiązującą Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD) oraz wynikające z tej choroby lub innego problemu zdrowotnego ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka lub ucznia, które uniemożliwiają lub znacznie utrudniają uczęszczanie do przedszkola lub szkoły.
- Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku dokumentacji, o której mowa wyżej, przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia tej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni;
- W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych ucznia, zespół może zasięgnąć opinii nauczycieli szkoły, do której uczeń uczęszcza lub wychowawców placówki, w której uczeń przebywa, informując o tym wnioskodawcę.
- Przewodniczący zespołu zawiadamia wnioskodawcę o posiedzeniu zespołu. Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.
§ 10.
- Zespół wydaje orzeczenia oraz opinie większością głosów.
- W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu.
- Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół. Protokół zawiera w szczególności informację o podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem oraz informację o zgłoszonym przez członka zespołu innym stanowisku. Protokół podpisują przewodniczący i członkowie zespołu.
- Orzeczenie albo opinię przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego.
§ 11.
W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia zespół wydaje odpowiednio orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania albo orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, według wzorów określonych w rozporządzeniu MEN.
§ 12.
Zespół na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), wydaje nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w razie: 1.1. zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego; 1.2. potrzeby zmiany wskazanych w poprzednim orzeczeniu zaleceń; 1.3. potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie. Nowe orzeczenie jednocześnie uchyla stare orzeczenie.
§ 13.
- W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie opinii, zespół wydaje opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, która zawiera:
- datę wydania opinii,
- oznaczenie poradni, w której działa zespół wydający opinię,
- podstawę prawną opinii,
- skład zespołu, który wydał opinię,
- imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a także imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce ich zamieszkania,
- stwierdzenie, że zachodzi potrzeba wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- wskazanie odpowiedniej formy pomocy i wsparcia udzielanych dziecku i rodzinie, w szczególności pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w tym logopedycznej, stosownie do potrzeb,
- uzasadnienie opinii, w tym szczegółowe uzasadnienie wskazanej formy pomocy i wsparcia,
- podpis przewodniczącego zespołu.
§ 14.
W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie opinii, zespół wydaje opinię o braku potrzeby objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.
§ 15.
Orzeczenie albo opinię doręcza się wnioskodawcy na adres wskazany we wniosku w terminie 7 dni od dnia wydania orzeczenia lub opinii w jednym egzemplarzu.
§ 16.
- Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do kuratora oświaty, za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
- Jeżeli zespół uzna, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, uchyla zaskarżone orzeczenie i wydaje nowe.
- Od nowego orzeczenia służy wnioskodawcy odwołanie.
- Zespół jest zobowiązany przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy kuratorowi oświaty w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym terminie, nie wydał nowego orzeczenia.
§ 17.
- Zakres zadań pracowników pedagogicznych
- do zadań pedagoga należy w szczególności:
- przeprowadzanie badań, opracowywanie diagnoz pedagogicznych oraz udział w zespołach orzekających i opracowywanie orzeczeń
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych
- określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli
- wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach
- konsultacje w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, w przypadku, gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy
- udzielanie pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży
- współpraca przy opracowywaniu i realizowaniu programów edukacyjnych
- współpraca w zakresie udzielania i organizowania przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- do zadań psychologa należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia
- opracowywanie diagnoz psychologicznych, udział w zespole orzekającym oraz opracowywanie orzeczeń
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określania odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, wspierających, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli
- zapewnienie uczniom konsultacji psychologicznych w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu
- wspieranie nauczycieli i wychowawców oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach
- zastępowanie dyrektora Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w przypadku jego nieobecności.
- do zadań logopedy należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne dzieci i młodzieży w wieku 0-18 lat oraz odpowiednio do jej wyników organizowanie pomocy logopedycznej
- przeprowadzanie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów z oddziałów przedszkolnych w szkołach z terenu gminy Łysomice
- prowadzenie terapii indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma
- profilaktyka logopedyczna – wczesne wykrywanie dzieci z zaburzeniami połykania, oddychania i mowy
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawanie zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia
- prowadzenie doradztwa logopedycznego
- indywidualne spotkanie z rodzicami
- współpraca z pedagogami i nauczycielami ze szkół z terenu gminy Łysomice
- prowadzenie stałych konsultacji.
- do zadań pedagoga należy w szczególności:
- Zakres zadań innych pracowników:
- Do zadań samodzielnego referenta należy:
- przepisywanie opinii i orzeczeń oraz innych dokumentów i pism zleconych przez dyrektora
- obsługa kancelaryjna poradni w zakresie przyjmowania i wysyłania korespondencji
- obsługa przyjęć klientów poradni; rejestracja wizyt
- odbiór korespondencji, przesyłek, prenumeraty prasy, zakup znaczków pocztowych
- dbałość o utrzymanie w należytym stanie technicznym powierzonych urządzeń biurowych, sprzętu komputerowego
- ewidencja stempli i pieczątek poradni oraz nadzór nad ich przechowywaniem
- prowadzenie akt osobowych pracowników poradni, prowadzenie dokumentacji poradni oraz właściwe ich przechowywanie
- prowadzenie ewidencji urlopów pracowniczych
- ewidencja i kompletowanie Zarządzeń Dyrektora Poradni
- prowadzenie codziennej bieżącej ewidencji spraw załatwionych przez dyrektora
- przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków wpływających do dyrektora Poradni.
- Do zadań głównego księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Łysomicach i spraw związanych z zobowiązaniami podatkowymi, ubezpieczeniami i płacami
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych
- przygotowanie projektu budżetu przy współpracy z Dyrektorem Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej
- dokonywanie obowiązujących sprawozdań dla Skarbnika Gminy oraz instytucji zewnętrznych, które tego wymagają: m.in. GUS, ZUS, Urząd Marszałkowski, Urząd Skarbowy itp., a także dokonywanie niezbędnych zmian w planie i czuwanie nad nieprzekroczeniem wydatków w paragrafach oraz zapewnienie wypłacalności wobec kontrahentów
- występowanie do organów prowadzących z zapotrzebowaniem na środki finansowe oraz przygotowywanie do uchwał zmian w budżecie
- opracowanie projektów zarządzeń Dyrektora dotyczących spraw finansowych tj. zakładowego planu kont, inwentaryzacji, kontroli obiegu dokumentów księgowych i innych, zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie finansów oraz przedkładanie do zatwierdzenia Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej
- przestrzeganie procedur kontroli zarządczej w zakresie spraw finansowo – księgowych
- prowadzenie ksiąg inwentaryzacyjnych oraz poprawne i terminowe rozliczanie inwentaryzacji składników majątku
- terminowe regulowanie wszystkich zobowiązań Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Łysomicach
- prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia, nadzór nad przeprowadzaniem dyscypliny finansów publicznych w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej oraz dokonywanie bieżącej kontroli finansowej
- prowadzenie kontroli wewnętrznej w sprawach finansowo – księgowych Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej
- współpraca z bankiem w zakresie obsługi Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Łysomicach
- współpraca w zakresie całokształtu zagadnień ze Skarbnikiem Gminy Łysomice
- obsługa i nadzór finansowy nad realizowanymi przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną projektami współfinansowanymi ze środków Unii Europejskiej.
- Do zadań lekarza psychiatry należy:
- konsultacje i porady dotyczące dzieci i młodzieży z deficytami w obrębie Centralnego układu Nerwowego,
- udział w posiedzeniach Zespołu Orzekającego,
- opracowywanie diagnoz lekarskich
- Do zadań sprzątaczki należy:
- utrzymanie stałej czystości pomieszczeniach Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz zabezpieczenie jej mienia przed kradzieżą, pożarem oraz zniszczeniami.
- Do zadań samodzielnego referenta należy:
§ 18.
Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych określa ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela z późniejszymi zmianami.
Rozdział III - Organy poradni
§ 19.
Organami poradni są:
- Dyrektor Poradni
- Rada Pedagogiczna
§ 20.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi.
- Dyrektor Poradni w szczególności:
- kieruje bieżącą działalnością poradni
- reprezentuje ją na zewnątrz
- realizuje uchwały rady pedagogicznej
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
- Kompetencje Dyrektora Poradni:
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników pedagogicznych, administracyjnych i obsługi,
- występowanie z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej poradni w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników pedagogicznych,
- dokonywanie oceny pracy pracowników pedagogicznych poradni,
- nagradzanie pracowników administracji i obsługi,
- zapewnienie pracownikom pedagogicznym poradni warunków do realizacji zadań statutowych,
- ustalenie pracownikom pedagogicznym, administracji i obsługi zakresu czynności, wynagrodzenia zasadniczego i dodatków,
- przestrzeganie realizacji przez pracowników poradni tygodniowego obowiązującego wymiaru godzin pracy,
- opiniowanie wniosków pracowników pedagogicznych ubiegających się o stopnie awansu zawodowego,
- ustalanie prawa i wypłacanie pracownikom nagród jubileuszowych,
- ustalenie regulaminu wewnętrznego premiowania,
- ustalenie wewnętrznego regulaminu pracy pracowników,
- ustalenie i udzielenie pracownikom pedagogicznym, administracji i obsługi urlopów wypoczynkowych,
- udzielanie pracownikom dydaktycznym urlopów szkoleniowych,
- udzielanie pracownikom pedagogicznym urlopów dla poratowania zdrowia,
- ustalanie i wypłacenie odpraw pracownikom przechodzącym na emeryturę,
- wydawanie pracownikom świadectw i opinii o pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy.
§ 21.
- Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym Poradni realizującym zadania wynikające ze Statutu Poradni.
- Skład Rady Pedagogicznej:
- Dyrektor jako przewodniczący b. Pedagodzy, psycholog, logopedzi, lekarz i inni specjaliści
- Za zgodą i na wniosek rady pedagogicznej w zebraniach tejże rady mogą brać udział także (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez przewodniczącego (dyrektora poradni).
- Przewodniczący Rady Pedagogicznej – dyrektor poradni przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej.
- Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej (nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym) ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności Poradni.
- Kompetencje Rady Pedagogicznej:
- zatwierdzanie planów pracy placówki
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę pedagogiczną;
- ustalenie organizacji wewnętrznego doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki;
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy placówki,
- projekt planu finansowego placówki,
- wnioski dyrektora o przyznaniu nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków.
- Wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa wstrzymuje Dyrektor placówki. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Pracownicy pedagogiczni są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców.
- Wszystkie organy wymienione w § 28 mają służyć realizacji zadań Poradni, dbać o jej dobre imię w środowisku. W tym celu należy wykorzystać merytoryczne przygotowanie i posiadane kompetencje. Towarzyszyć temu powinna wzajemna życzliwość między pracownikami.
§ 22.
- Zasady współdziałania organów:
- zasada wspólnego reagowania i współdecydowania,
- zasada racjonalnego planowania i realizowania działań,
- zasada wzajemnego uzupełniania działań,
- zasada współrealizowania zadań Poradni,
- zasada wzajemnego informowania o planowanych i podjętych działaniach oraz skutkach tych działań,
- zasada systematycznej współpracy,
- zasada współodpowiedzialności
- Sposoby mediacyjnego rozwiązywania sporów między pracownikami oraz między pracownikami, a dyrekcją:
- zgłoszenie zaistnienia kwestii spornej dyrekcji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- powołanie komisji mediacyjnej z osób niezaangażowanych w spór: w przypadku konfliktu między pracownikami; w przypadku konfliktu między pracownikami a dyrekcją mediatorem zostaje pracownik poradni nie uczestniczący w sporze, jeśli wszyscy pracownicy poradni uczestniczą w sporze, spór dotyczy kwestii merytorycznych konieczne jest poproszenie o przeprowadzenie mediacji pracownika Kuratorium Oświaty, jeśli wszyscy pracownicy poradni uczestniczą w sporze a spór dotyczy kwestii lokalowych bądź materialnych pozostających w gestii gminy jako mediator winien pozostać powołany jej pracownik,
- po ustaleniu mediatora spotyka się on kolejno ze stronami sporu ustalając ich stanowiska i ewentualne propozycje rozwiązań wysuwane w stosunku do pozostałych uczestników konfliktu,
- mediator spotyka się z uczestnikami sporu ustalając stanowisko akceptowane przez wszystkie strony,
- wspólnie z mediatorem spisujemy umowę, podpisujemy ustalając termin ponownego spotkania w celu weryfikacji umowy,
- mediator przeprowadza po ustalonym czasie spotkanie w celu sprawdzenia czy ustalenia są przestrzegane przez wszystkie strony. Jeśli nie wracamy do podpunktu c.
§ 23.
Wszyscy pracownicy Poradni mają prawo zrzeszania się w resortowych związkach zawodowych i towarzystwach naukowych.
Rozdział IV - Organizacja poradni
§ 24.
- Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych, administracyjnych i obsługi.
- Pracownikami pedagogicznymi są:
- pedagog
- psycholog
- logopeda
- lekarz
- inni specjaliści
- Wymagane kwalifikacje stawiane pracownikom pedagogicznym – wyższe studia magisterskie z zakresu dziedziny wykonywanej oraz dodatkowe specjalizacje.
- Liczbę pracowników pedagogicznych w Poradni na wniosek dyrektora ustala organ prowadzący, a administracyjnych i obsługi dyrektor Poradni w zależności od potrzeb Poradni.
§ 25.
- Szczegółową organizację działania poradni w danym roku określa arkusz organizacyjny poradni opracowany przez dyrektora poradni z uwzględnieniem rocznego planu finansowego Poradni – do końca kwietnia danego roku. Arkusz organizacyjny Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię do końca maja danego roku.
- Arkusz organizacyjny Poradni zawiera dane dotyczące terenu działania Poradni, liczbę pracowników, w tym pracownika zajmującego stanowisko kierownicze oraz liczbę godzin dydaktycznych finansowanych ze środków przydzielanych przez organ prowadzący.
§ 26.
Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych określa ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela.
Rozdział V Dokumentacja Poradni
§ 27.
Do podstawowych dokumentów Poradni zalicza się:
- akt powołania Poradni,
- roczny plan pracy,
- protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej,
- protokoły z posiedzeń Zespołu Orzekającego,
- tygodniowy rozkład zajęć pracowników Poradni,
- skorowidz alfabetyczny badanych uczniów,
- dzienniki zajęć specjalistycznych,
- dzienniki indywidualnych zajęć pracowników,
- imienne księgi przyjęć,
- dokumentacja badań dzieci,
- rejestr wydanych orzeczeń,
- plan nadzoru pedagogicznego,
- inną dokumentację niezbędną do prowadzenia Poradni.
Rozdział VI - Organizacja i zakres współdziałania z innymi poradniami oraz organizacjami pozarządowymi i instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom.
§ 28.
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łysomicach współpracuje z innymi Poradniami Psychologiczno- Pedagogicznymi oraz Poradnią Psychiatryczną dla Dzieci i Młodzieży.
- Między pracownikami wszystkich poradni jest stały przepływ informacji dotyczący między innymi szkoleń, zmian w prawie oświatowym oraz o naradach dyrektorów.
- Pracownicy poradni uczestniczą w szkoleniach proponowanych przez instytucje pozarządowe.
- Poradnia współpracuje przede wszystkim z pracownikami Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łysomicach, pełnomocnikiem Wójta do Spraw Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień.
- W ramach współpracy pracownicy wymienionych instytucji wymieniają swoje doświadczenia.
- Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Łysomicach organizuje dla pracowników wyżej wymienionych instytucji szkolenia z zakresu profilaktyki i radzenia sobie z trudnymi zjawiskami społecznymi.
- Pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łysomicach pomagają w docieraniu do innych instytucji świadczących poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom.
Rozdział VII Gospodarka finansowa
§ 29.
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łysomicach finansowana jest z budżetu Gminy Łysomice.
- Poradnia otrzymuje dotację na swoją działalność z Powiatu Toruńskiego.
- Poradnia może pozyskiwać środki na swoją działalność z innych źródeł (sponsorzy, fundusze, fundacje, stowarzyszenia).
- Podstawą gospodarki finansowej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Łysomicach jest Roczny Plan Finansowy.
Jednolity tekst statutu po zatwierdzeniu zmian uchwalony na Radzie Pedagogicznej z dnia 04. 04.2023r. oraz zmiany do tekstu statutu zatwierdzone uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 30.06.2005r., 27.02.2006r., 09.02.2009r., 21.01.2011r., 12.10.2012r., 25.03.2013r., 23.11.2017r., 11.01.2019r.,18.02.2020r., 14.04.2022r.,18.10.2022r.
Statut wchodzi w życie 04.04.2023r.
Metryka
- opublikował: Redaktor Dorota Freydata publikacji: 2023-05-29 14:14
- zmodyfikował: Redaktor Dorota Freyostatnia modyfikacja: 2023-06-14 14:43
Metryka
- opublikował: Redaktor Dorota Freydata publikacji: 2023-05-29 14:28